Wady podstawowego programu edukacji

0
118

Podstawowy program edukacyjny, jaki każdego roku wytycza Ministerstwo Edukacji Narodowej, jest obowiązkowy dla każdej publicznej szkoły. Oznacza to, że uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w konkretnym zakresie. Eksperci już dawno wskazują jednak na wady realizowanego systemu. Ci, którzy biorą pod uwagę indywidualne predyspozycje każdego ucznia, a nie tylko oceniają całą klasę jako ogół, uwzględniają problemy na tle podejścia do dzieci i młodzieży. Wielu pedagogów zadaje sobie pytanie, jak indywidualizować pracę z uczniem, bo przecież skuteczna nauka musi być dobrana pod względem osobistych preferencji czy etapu rozwoju.

Indywidualizacja w nauczaniu nie jest niestety standardem, dlatego coraz częściej wdrażane są dodatkowe, autorskie programy nauczycieli, które stawiają na rozwój każdej jednostki. Świetnym przykładem jest pedagogika Montessori, która stawia na osobiste predyspozycje ucznia. Nauczanie wedle tej formy to słuchanie ucznia, jego potrzeb, uwzględnianie jego oczekiwań i zainteresowań.

Tak powinien wyglądać podstawowy system nauczania w Polsce, natomiast sami nauczyciele potwierdzają, że przy obecnym programie nie jest to możliwe. Konieczne są zmiany, natomiast tych również nie da się wdrożyć od razu. Warto, byśmy brali przykład chociażby z edukacji, jaka prowadzona jest w krajach skandynawskich. Te uznawane są za jedne z najlepszych na całym świecie.

Udaje się jednak pomału eliminować drobne niedoskonałości programowe i w tym zakresie widać ogromną zasługę samych nauczycieli, oczywiście tych zaangażowanych, którym zależy na dobru swoich podopiecznych. Coraz częściej na przykład wdrażana jest nauka poprzez zabawę, bo właśnie taka wykazuje lepsze efekty. Niestety, nadal przeważa teoria i nauka w szkolnych ławkach bez stosowania indywidualnego podejścia do każdego ucznia. To podstawowy błąd, który „zabija” w uczniach ciekawość poznawania świata, samodzielnego rozwoju, a nawet motywację do nauki.

Nauczyciele, którzy chcieliby brać udział w zmianie podejścia do skutecznej edukacji dzieci i młodzieży, powinni samodzielnie szukać dobrych rozwiązań. Coraz bardziej popularne są na przykład portale internetowe dla pedagogów, w których publikowane są nowatorskie metody nauczania. To nierzadko metody stosowane we wspomnianych już krajach skandynawskich. Ciągłe dokształcanie się nauczycieli to priorytet, by ci mogli oferować uczniom najlepszą jakość przekazywania wiedzy i umiejętności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here