» Projekt Sukces » Zarządzanie czasem » 7 Technik Zarządzania Sobą w Czasie


7 Technik Zarządzania Sobą w Czasie dla absolwentów, studentów i nie tylko

Studia to okres, w którym mamy wiele wolnego czasu. Jeśli jeszcze studiujesz, być może myślisz, że wcale tak nie jest. A jednak... Wykłady, ćwiczenia, kolokwia, egzaminy, imprezy, imprezy, imprezy...

Wydaje się dużo...

Ale dopiero gdy pracujesz codziennie przez 8 godzin i dojeżdżasz do pracy, uświadamiasz sobie, jak szybko leci czas.

Na studiach nie uczą najważniejszych, życiowych umiejętności, takich jak zarządzanie sobą w czasie czy wyznaczanie celów. Umiejętności te są kluczowe, jeśli chcesz osiągnąć w życiu sukces.

Poniżej znajdziesz 7 prostych i niezwykle potężnych technik zarządzania sobą w czasie:



Zarządzanie czasem #1. Listy spraw do zrobienia

Zapisuj na listach wszystkie zadania, spotkania i wydarzenia które planujesz zrealizować. Twórz listy na każdy dzień, tydzień, miesiąc. Nie mając przed sobą listy, będziesz tracił czas na zastanawianie się, co należy zrobić.

Zarządzanie czasem #2. Ustalaj priorytety

Gdy zapiszesz swoją listę zadań, ustal priorytety. Zaznacz co jest najważniejsze (A), co jest mniej ważne (B), a co nie jest ważne (C). Zapisz co możesz delegować innej osobie (D) i z czego możesz zrezygnować (E). Gdy na liście znajdzie się kilka priorytetów na tym samym poziomie, uszereguj je według pilności cyframi. Np.: A1, A2, A3, B1, B2, C, itd.

Zarządzanie czasem #3. Zapisuj daty realizacji

Zawsze ustalaj i zapisuj, do kiedy wykonasz konkretne zadanie. Ustal, ile potrzebujesz czasu na wykonanie zadania i kiedy możesz go wykonać. Zapisz dokładną datę, a nawet godzinę. Dzięki temu, szybciej wykonasz swoje zadanie a deadline będzie rzeczywistym punktem odniesienia dla podświadomości.

Zapisuj najważniejsze zadania oraz wszystkie spotkania, telefony, plany w kalendarzu. Kalendarz powinien posiadać funkcje podglądu dnia, tygodnia i miesiąca oraz opcję przypominania. Polecam kalendarz Google, który możesz łatwo udostępnić swoim znajomym i współpracownikom. Możesz też skorzystać z organizera w komórce, jednak pamiętaj o kopiach zapasowych bo telefony często się psują.

Zarządzanie czasem #4. Planuj w przód

Na studiach często uczymy się robienia wszystkiego na ostatnią chwilę. Jednak często w życiu zawodowym jest to zły pomysł. Gdy robisz coś w pośpiechu, często coś nie wyjdzie, nie poprawisz, nie udoskonalisz... A jakość i czas są niezwykle ważne w każdym biznesie i pracy. Rozplanuj wszystkie zadania w swoim kalendarzu tak, aby jak najszybciej się z nimi uporać i wykonać je według ustalonych priorytetów.

Zarządzanie czasem #5. Używaj zasady 80/20

Zasada ta, zwana również „zasadą Pareto” mówi, że 20% Twoich działań wpływa na 80% osiąganych rezultatów. Przykładowo: 20% klientów daje 80% przychodu, 20% produktów stanowi 80% obrotu, 20% ludzi zarabia 80% pieniędzy. Oczywiście, reguła ta nie jest „sztywna” i czasem stosunek ten wynosi 10:90, 30:90, 15:85, etc.

W życiu codziennym i w pracy, najczęściej tylko 3 zadania które wykonujesz, są najważniejsze. Zadawaj sobie nieustannie pytanie, jakie konsekwencje będzie miało zrobienie tego a tego zadania i w jakim stopniu wpłynie na efekt końcowy.

Zarządzanie czasem #6. Zapisuj każdy pomysł

Zawsze noś ze sobą notatnik i zapisuj każdy pomysł, który przyjdzie Ci do głowy. Często jest tak, że w autobusie, na przerwie w pracy czy na spacerze przychodzą do głowy najlepsze pomysły. Jeśli masz wolną chwilkę, zapisz u górze kartki Twój najważniejszy problem/wyzwanie w formie pytania. Następnie napisz jak najwięcej odpowiedzi na to pytanie.

Zarządzanie czasem #7. Ustalaj cele i codziennie do nich dąż

Każdy z nas ma marzenia, jednak tylko nieliczni potrafią je realizować. Cel to marzenie z datą jego osiągnięcia. Jeśli zapiszesz go w odpowiedni sposób, napiszesz datę osiągnięci i będziesz codziennie podejmować choćby najmniejszy kroczek w kierunku jego osiągnięcia, to zrealizujesz nawet największy cel.

Naucz się sztuki wyznaczania celów i wyrób w sobie dyscyplinę do działania w kierunku ich osiągnięcia!

Powodzenia i samych sukcesów!
Marcin Kijak

PS.: Zapraszam na nowego bloga: ZarzadzajCzasem.pl

PPS.: Zobacz też kurs: Zarządzanie Czasem 2.0 Zobacz teraz – kliknij tutaj!