» Projekt Sukces » szybka nauka, techniki pamięci – strona główna


Szybka nauka: Jak uczyć się szybko i skutecznie? Poznaj zasady szybkiej nauki


Zasady szybkiej nauki i zapamiętywania

  1. Muzyka – jeśli lubisz słuchać muzyki (niektórych rozprasza, wolą ciszę) to polecam muzykę barokową, która naturalnie wytwarza w mózgu częstotliwości ułatwiające szybką naukę. Są też na rynku specjalne nagrania, takie jak Hemi Sync i Brain Sync. Można też ściągnąć darmowy program Brain Wave Generator (BWGen), do którego ściągnąć można specjalne presenty wspomagające naukę. Nagrania te i programy (jest takich wiele, lecz większość komercyjna) wywołują w mózgu tzw. dudnienia różnicowe, o częstotliwościach ułatwiających koncentrację i przyswajanie materiału (alpha - 7-17 cykli/s i theta - 4-7 cykli/s).
  2. Jedzenie i picie - polecam świeże, zdrowe jedzenie, przede wszystkim wegańskie (które nie obciąża organizmu), zawierające dużo witamin, minerałów i energii. Są to świeże warzywa, owoce czy orzechy.
    Pij dużo, czystej wody - jest niezbędna do prawidłowej pracy ukł. nerwowego. Ubytek już 10% wody z ciała powoduje przewlekłe bóle głowy, kłopoty z oddychaniem – co przekłada się na trudności z koncentracją i obniżoną efektywnością wykonywanej pracy. Dobra jest też zielona herbata zawierająca niewielkie ilości lecz w proporcjonalnym udziale witaminy, składniki mineralne oraz odrobinę kofeiny. Bardzo zdrowe i godne polecenia są też soki owocowe i owocowo-warzywne.
  3. Trzymaj kondycję - jak mówi jedna z zasad NLP, ciało i umysł są elementami tego samego systemu. Zarówno jedno, jak i drugie wzajemnie wpływają na siebie. Jeśli będziesz utrzymywał ciało w dobrej kondycji fizycznej – mózg (przyjmowany jako siedziba umysłu odwdzięczy się lepszą, wydajniejszą pracą. Dbaj też o dobre natlenienie (przed nauką – przewietrz pokój, przespaceruj się; w trakcie nauki trzymaj głowę wyprostowaną aby nie uciskać tętnic szyjnych - stosuj podpórki pod książki aby były nachylone pod pewnym kątem do Ciebie). Dobra kondycja i ćwiczenia fizyczne to również więcej endorfin, ułatwiających naukę.
  4. Ucz się planując czas, rozkładaj naukę na okresy, pozwalające najefektywniej przyswajać wiedzę (utrzymać koncentrację) - wg Paula McKenna optymalny pojedynczy czas nauki to 18 minut, potem przerwa 4 minuty (w tym czasie możesz wykonać ćwiczenia rozciągające, zrobić wizualizację, przespacerować się, napić się czegoś).
  5. Stosuj powtórki - pamiętaj o powtarzaniu materiału w optymalnych przedziałach czasowych (więcej o powtarzaniu przeczytasz poniżej). Używaj programów takich jak FullRecall i SuperMemo.
  6. a) Rób wizualizacje - zobacz siebie w sytuacji gdy jesteś u szczytu swoich możliwości, poczuj z siebie dumę, pewność siebie, zobacz jak inni Cię chwalą, usłysz słowa podziwu. Wejdź w ten obraz (zasocjuj się), spraw aby był kolorowy, trójwymiarowy, pełen ruchu, dźwięków, głębi, ostrości, wielki! W najsilniejszym momencie, załóż kotwice (zrób neuroasocjację). Dzięki temu w dowolnej chwili w przyszłości będzeiesz się mógł poczuć tak, jak teraz! Wystarczy że kilka razy powtórzysz to ćwiczenie. Zakładanie kotwicy, polega na tym - że w momencie gdy poziom emocji, odczucia osiągają szczyt - łączysz to z jakimś bodźcem - np. składasz kciuk z palcem wskazującym (kotwica kinestetyczna). Kotwica musi być łatwa do odtworzenia i w pełni powtarzalna - aby za każdym razem gdy kotwiczysz ten stan, a później gdy ją odpalasz (wywołujesz) - musi być tak samo wykonana.

    b) DTI (Deep Trance Identification) - ćwiczenie oparte na DTI polega na tym, aby stanąć w jakimś spokojnym miejscu, zrelaksować się i wyobrazić przed sobą osobę która odznacza się zasobami jakich pragniesz (np. zdolność szybkiej nauki, inteligencja). Następnie zrób krok do przodu i wejdź w tą osobę, jak w skafander kosmonauty. Poczuj się przez chwilę tą osobą, oddychaj tak jak ona, mów tak jak ona, uśmiechaj się tak jak ona, wykonuj charakterystyczne gesty, jakich używa ta osoba, usłysz to, co mogłaby słyszeć ta osoba. Poproś swój nieświadomy umysł, aby przejął te zasoby, które są Tobie potrzebne, zainstalował je na głębokim poziomie, dzięki czemu w każdej chwili w przyszłości będziesz mógł z nich skorzystać. Podziękuj też osobie w którą wszedłeś, za to że podzieliła się z Tobą tymi zasobami. Teraz wykonaj krok do tyłu wracając do poprzedniej pozycji. Daj czas swojemu umysłowi aby dokończył instalować te nowe zasoby, które od teraz też będziesz posiadać. Zakończ ćwiczenie, wracając do pełnej świadomości ze wspaniałym humorem i nowymi zasobami :)
  7. Wzmacniaj swoją motywację - dzięki temu łatwiej i skuteczniej będziesz się uczył. Pamiętaj o kiju i marchewce (kara i nagroda - co stanie się, gdy tego nie zrobisz, a co zyskasz jeśli to zrobisz), stosuj przede wszystkim to, co działa na Ciebie lepiej. Twórz kotwice (np. motywacji) których użyjesz podczas nauki.
  8. Używaj map myśli - to naturalny sposób w jaki pracuje twój mózg (asocjacje), wzmaga kreatywność, nie stwarza limitów tak jak linearne notatki. Zobacz jak wygląda przykładowa mapa myśli.
  9. Trzymaj informacje w kilku modalnościach - stosuj wizualizacje (rób obrazy), słuchaj dźwięków, dotykaj, smakuj, wąchaj - kojarz nowe informacje z jak największą ilością zmysłów. Dzięki temu, łatwiej wydobędziesz informacje gdy będziesz ich potrzebował.
  10. Drzewa wiedzy - metoda opracowana przez Paula Mckenna, polega na tym, że czytając np. książkę - z każdego rozdziału robisz kartkę z kilkoma, kilkunastoma punktami streszczającymi go. Następnie robisz jedną, zbiorczą kartkę ze słowami kluczowymi - każdy punkt odpowiada jednej kartce (czyli jednemu rozdziałowi). Pracując w ten sposób, w trakcie streszczania robisz powtórki, ponadto łatwo znajdziesz nawet szczegółowe dane po długim czasie.

  11. Zasady powtarzania materiału

    Nie wiem czy słyszałeś już o tak zwanej krzywej zapominania. Być może wiesz że posiadamy dwie podstawowe rodzaje pamięci - pamięć długotrwałą - LTM (Long Term Memory) i krótkotrwałą - STM (Short Term Memory). Otóż już wiele lat temu, badania potwierdziły, że mózg najlepiej utrwala zapamiętaną informację (przenosząc z STM do LTM), jeśli robisz powtórki w określonych odstępach czasu od momentu uczenia. Opracowano więc tzw. krzywą zapominania, wg której najlepiej jest powtarzać materiał.

    krzywa-zapominania

    Najczęściej przyjmuje się, że materiał powinien być powtarzany po upływie: 10 minut, 1 godziny, 24 godzin, 48 godzin, tygodnia, miesiąca, 6 miesięcy i roku. Zapewni to utrwalenie wiedzy w pamięci długotrwałej.

    Powtarzanie niewielkiej ilości materiału nie jest problemem, jednak gdy Twoja baza osiągnie wielkości rzędu tysięcy jednostek, ręczne powtarzanie staje się niezbyt możliwe... Z pomocą przychodzą tu programy typu card-fash, takie jak Super Memo czy program Full Recall (bazujący na powtórkach zoptymalizowanych pod względem każdego użytkownika)



    Poniżej graficzne przedstawienie sposobu działania programu FullRecall.

    Optymalny rozkład powtórek dopasowany do Twojego osobistego profilu pamięci zaznaczony strzałkami:

    optymalne powtórki - FullRecall


    Już teraz możesz zapisać się się na darmowy „Kurs Szybkiej Nauki”


    Jak zamienić nudną naukę i ślęczenie nad książkami w dobrą zabawę i poprawić swoje wyniki



    kurs szybkiej nauki

    Zapisz się już teraz, wpisując poniżej adres email i imię/nick

    Zgadzam się z Polityką Prywatności



    Przejdź do pozostałych artykułów na temat szybkiej nauki:





    Zobacz też: największy blog o szybkiej nauce w Polsce! Setki tematycznych artykułów i darmowych materiałów czekają na Ciebie!

    Wejdź tutaj >> Szybka Nauka Blog





Szybka nauka; techniki pamięci, techniki pamięciowe (mnemotechniki), sposoby szybkiej nauki, mapy myśli, zapamiętywanie. Przeczytaj jak uczyć się szybko i skutecznie!
ProjektSukces.pl: NLP | hipnoza| szybka nauka | szybkie czytanie | nauka języków | zarządzanie czasem | osiąganie celów | motywacja
Copyright © 2008 Marcin Kijak, all rights reserved
Design by Matthew "Chaos Element" McGee