» Projekt Sukces » szybka nauka » Mnemotechniki w praktyce


Mnemotechniki w praktyce, czyli jak wykorzystać techniki pamięciowe w życiu codziennym?


Wiele osób nawet, jeśli pozna techniki pamięciowe – ma problem z ich praktycznym zastosowaniem. W tym dziale omówię przykładowe zastosowania mnemotechnik, które powstały w wyniku odpowiedzi na listy ludzi (stąd bezpośrednia forma i język jakim piszę). Jeśli masz jakieś ciekawe przykłady, podziel się ze mną (napisz maila: mail[at] projektsukces. pl)!

Mnemotechniki w praktyce cz. I – Imiona i Nazwiska

Na początek zacznę od imion i nazwisk. Wiele osób nie radzi sobie z ich zapamiętywaniem, a taka umiejętność jest niezwykle przydatna. Na poziomie podświadomym imię jest bardzo ważne dla człowieka. Ułatwia proces komunikacji, skupia uwagę odbiorcy i zwiększa sympatię do rozmówcy.

Zapamiętywać można w następujący sposób: słysząc czyjeś imię, pomyśl z czym Ci się kojarzy. Jakie pierwsze skojarzenie przychodzi Ci na myśl? Jeśli nie możesz żadnego przywołać, podziel imię na kawałki i połącz w historyjkę. Do tworzonego obrazu dodaj postać osoby, do której to imię się odnosi. Aby lepiej zapamiętać osobę, zwróć uwagę na jej cechy szczególne i wyolbrzym je.

Poniżej przykładowa lista skojarzeń, których ja używam (Tobie proponuję tworzenie swoich skojarzeń, bo takie są najlepsze!):

  • ALICJA – to ta z krainy czarów... obrazy...
  • ANETA – z której głowy wyrasta piękna, dłuuuga antena (TV? a może jak u marsjan?)
  • ANIA – sceneria Ani z zielonego wzgórza; pola, pagórki, króliki
  • ANTONI – opija się Tonikiem Ani
  • ARTUR – gość który jedzie na wielkim Turze (przodek krowy), na ramieniu siedzi Ara (papuga) która głośno kracze (wymawiając jego imię)
  • BARTEK – Wielka Barka naładowana Tekami, a na niej siedzi okrakiem Bartek i macha nogami
  • BŁAŻEJ – przebrany za Błazna (takiego dworskiego)
  • DANEK – serek Danio?
  • DANIEL – dla mnie to gatunek jelenia, więc oczywiste że wyrasta z głowy poroże
  • DOMINIK – w piaskownicy pełnej DOMINA
  • EMILKA – Milka (krówka z reklamy)
  • EWA – ta od Adama, i odpowiednia scena...
  • GRZEŚ – taki wafelek... na nim zdjęcie Grzesia
  • HUBERT – z czoła wyrasta wielka Huba (taka jak na drzewie)
  • JANEK – Janosik, skacze wokół ogniska i macha ciupagą
  • JAREK – widzę Kolorowy Jarmarek i targującego się Jarka
  • KAMIL – Ka (wąż z filmu o dżungli) Milowej długości (wielki obraz...), z nim miota się Kamil
  • KAROLINA – znak na czole Karo (z kart) i opleciona Lina wokół głowy itd
  • KRZYSZTOF – sławny obraz „Krzyk”, na którym Krzyś (jako ta postać) zamiast krzyczeć – objada się Toffi
  • KUBA – Cygaro i charakteryzacja na Fidel’a Castro wystarczy...
  • MACIEK – gość, który Ma Ciek (który wypływa z „pewnego” miejsca, stwórz swój obraz)
  • MAGDA – Mag Daje mi ... [coś]
  • MIREK – widzę wielką, kosmiczną stację MIR krążącą wokół głowy Mirka
  • MONIKA – Mona (ta z obrazu) z wielkim znakiem Nike (coś dla dresów można też ją odpowiednio przebrać)
  • PATRYK – Patyk który Ryczy
  • PAWEŁ – taki wielki, dumny PAW
  • PIOTR – Piotruś Pan, z bajki
  • RAFAŁ – Rafa koralowa
  • RENIA – obraz rzeki REN z moją nową koleżanką która próbuje mnie wciągnąć
  • TOMEK – Tomcio paluszek... Ew. ten z serii książek, lub Tom – taki kot z bajek
  • ULA – to oczywiście dziewczyna z Ulem i rojem pszczół
  • WITEK – tak jak pierwotniak, ma duuużo długich witek
  • ZBYSZEK – Zbyszko z Bogdańca (jeszcze z lektury mi został obraz), czyli rycerz
  • ZYGMUNT – wdrapuje się na kolumnę Zygmunta w celu... [cenzura ;) ]

Nazwiska zapamiętujemy w podobny sposób. Jeśli jest długie – podziel je na części i każdą z nich połącz za pomocą historyjki. Połącz wizerunek osoby z imieniem i nazwiskiem. Powodzenia!

Mnemotechniki w Praktyce II – Zapamiętywanie Dat

Poniżej gotowe przykłady zastosowania mnemotechnik w zapamiętywaniu dat historycznych. Do zapamiętania metodą podstawników (osobiście nie używam tej metody, zaraz dowiesz się dlaczego):

1569 – Unia Lubelska
=> Szeroką autostradą jedzie wolno kilkanaście samochodów marki Lublin, ludziska się obejmują, uśmiechają i krzyczą głośno: „Unia, Unia! Niech żyje Unia!” Na wiwat odpalają rakietę (1), którą przymocowali na wędce (5) żeby ją potem odzyskać. Jednak wpada ona do pobliskiego jeziora, skąd wyciągają całą sieć pełną muszli (6). Co dziwne (ach ten postęp cywilizacyjny) muszle należą do ślimaków które rozmawiają przez telefony (9) ze sobą, złoszcząc się na ludzi.

1504 – Sejm Piotrkowski
=> w sejmei siedzą i zawzięcie dyskutują Piotrki (takie, jakich znasz lub klon Piotrusia Pana), każdy do głosowania zamiast podnosić rękę – odpala rakietę (1), robiąc mnóstwo hałasu. z nudów wędkują (5) za oknem, a na wędkę – zamiast przynęty – zakłada się kurze jajka (0), które najczęściej z rozmachu rozbijają się o przepływające obok żaglówki (4).

1411 – Pokój Toruński
=> Na toruński rynek wlatuje olbrzymia rakieta (1), która rozwla brzeg pobliskiej rzeki i wpływa na rynek żaglówka, która zamiast masztów ma dwie wyrzutnie rakiet (11), odpalane na cześć pokoju. Wszyscy krzyczą pokój, pokój i rozdają toruńskie pierniki.

W tym systemie jeśli wiadomo że sytuacja wydarzyła się w tysiąc... – którymś roku, najlepiej ominąć jedynkę. Podobnie jak z pamiętaniem dat urodzin.

A to moja ulubiona metoda, czyli GSP w praktyce:
(Wystarczą tu tyko 2 obrazy + skojarzenie z sytuacją.)

Główny System Pamięciowy (GSP) polega na zastąpieniu cyfr literami alfabetu (spółgłoski), oraz stworzeniu zakładek pamięciowych:

  • 0 – z, s
  • 1 – t, d
  • 2 – n
  • 3 – m
  • 4 – r
  • 5 – l
  • 6 – j
  • 7 – k, g
  • 8 – f, w
  • 9 – p, b

Warto, nauczyć się tych zamienników, bo stanowią one bazę do nauki całego systemu. Aby zapamiętać literki, można albo na logikę (0 z bo zero zaczyna się na literkę Z, 1 ma jedną kreskę tak jak t, d; 2 ma dwie tak jak n; 3 ma trzy kreski jak m; w słowie ‘cztery’ główną głoską jest r; w rzymskiej liczbie L (50) jest 5; 6 pisana ręcznie jest lustrzanym odbiciem J; K to dwie ułożone 7; 8 pisane ręcznie ma dwie pętelki, jedna nad drugą jak 8; p i b są podobne do 9.

Można też zapamiętać zdanie (które nie ma sensu, ale właśnie dlatego łatwo jest zapamiętać): TeN MuR LeJe KaFle BoSo lub ToNa MoReLi i JuKa w BaZiach

1138 – Bolesław Krzywousty dzieli PL między synów (podział dzielnicowy) (TT MW) => TaTa siedząc na tronie, w koronie, z Krzywą gębą (zniesmaczenie?) montuje sobie na koronie gniazdo MeW. One srają po nim i głośno krzyczą, latając wokół głowy, aż z tego wkurwienia bierze mapę Polski i olbrzymią siekierę i dzieli na kawałki. Rozdaje potem synom.

1320 – Koronacja Łokietka (TM NS)
=> Gość w olbrzymich nałokietnikach siedzi przed tronem i ma problem z mózgiem który jest b. płynny (wodomózgowie?). Więc nakładają mu na łeb wielką, złotą (jak korona) TaMę (która ma wyglądać na koronę) żeby mu nie wypłynął. Ale i tak zaczyna wypływać NoSem... fuj...

1525 – Hołd Pruski (TL NL)
=> Stado prusaków (takie podobne do karaluchów) obsiada wszystkie TaLerze w domu i zaczynają Hołdować nadlatującemu NoLowi (UFO po polsku). Na największym talerzu ląduje NoL i wysiada z niego odziany w srebrny skafander Prusak

1791 – Uchwalenie Konstytucji 3 Maja (TK BT)
=> Nadlatują 3 wielkie pszczółki Maje nad sejm, każda trzyma i wymachuje wielkimi TeKami (w których są potrzebne papiery). Przygotowują wiekie BuTy, jako urny do których głosujący oddają swoje głosy. Potem wyciągają z tych butów, liczą i ogłaszają uchwałę. Potem maje wkładają buciory na nogi, biorą teki i latają po mieście chwalić się konstytucją.

1918 – Powstanie Wielkopolskie (TB TF)
=> Przez olbrzymie TuBy budzą do Powstania Wielkiego Polaka (olbrzyma, cyklopa etc) i obsypują go stosem ToFfi, żeby z chęcią wstał i ruszył d.

1926 – Zamach majowy (TB NJ)
=> Organizują turniej. Na wielkiej TuBie krzyczą: zamach! zamach! weź zamach! i poganiają wielkim NahaJem stado pszczółek Maj. One biorą wielki zamach i rzucają się na agresorów. + zapach majowych kwiatów

Mnemotechniki w Praktyce III – Nauki Biologiczne

Jakiś czas temu zwróciła się do mnie koleżanka studiująca żywienie na SGGW. Potrzebowała sposobu na nauczenie się witamin. Oto, co wymyśliłem aby w łatwy sposób można było nauczyć się tego tematu:

Krok pierwszy: Stworzenie podstawników do każdej witaminy.

Podstawą do tego będzie Główny System Pamięciowy, czyli GSP (przedstawiony wcześniej).

Przykładowe podstawniki do zapamiętania witamin:

  • A – As, Ala?
  • D – Dosia? Dyzio? Daniel (jeleń)?
  • E – Elf? Eskimos? Ewa (ta od Adama?) ET (ufoludek?)
  • K – Kupa (non comment, mzoe byc to stos Kos (ptak), Kali, Kania?
  • B1 – tu mamy już pierwszą literkę, plus cyfrę – do której używamy podstawnika GSP, czyli B+T/D => BaT?
  • BeTy? (omijam But, bo uzywany jest w zakladkach, ale mozesz zrobic inaczej)
  • B2 – B+N => BoNa? BaNia? BaNan? BeN?
  • B6 – B+J => BeJca? BaJa? BoJa (używam w zakł.)
  • B12 B+T/D+N => BaToN? BiDoN?
  • C – Cytryna (chyba najłatwiej...)
  • PP – PuPa? PaPierz? PaPier?
  • H (biotyna) – Harfa? Harcerz?
  • Kwas pantotenowy – Tu proponuje zrobić jakiś fajny obraz, np. zbiornik z kwasem, w którym nawrzucane są pantofle, totemy etc.
  • Kwas foliowy – j/w tylko z pływającą folią lub liściami bo folium znaczy po łacinie liść.

Krok drugi: Wykorzystanie Łańcuchowej Metody Skojarzeń (ŁMS). Metoda polega na tym, aby połączyć ze sobą ciąg rzeczy lub wydarzeń, które chcesz zapamiętać. Układa się historyjkę, łącząc pierwszy element z drugim, drugi z trzecim itd. Pierwszy z elementów trzeba też połączyć z czymś charakterystycznym, dla całej listy (w tym wypadku z podstawnikiem witaminy).

Ważne aby skojarzenia były:

  • przejaskrawione – gigantyczne lub zminiaturyzowane
  • dynamiczne – pamiętaj, że o wiele łatwiej przypomnieć sobie wydarzenia gwałtowne i przykre, niż zamiast jednego elementu – miliony
  • zastępuj przedmioty wzajemnie – np. zamiast świeczki zapalasz... własny palec
  • absurdalne, niespotykane w życiu – im głupsze, śmieszniejsze tym lepiej zapamiętasz!

Teraz mając witaminy i ich opis, np. Witamina A (Akseroftol)

Znaczenie: Zapewnia normalne funkcjonowanie naskórka, prawidłowe widzenie, normalny wzrost, odporność na zakażenia ropne

Objawy awitaminozy: suchość, rogowacenie i łuszczenie się naskórka, wysychanie a następnie rozmiękczanie rogówki i białkówki oka, ślepota zmierzchowa

Źródła: Żywność wzbogacona, np. margaryna i inne tłuszcze; prowitamina A (karoten): marchew, szpinak, kapusta, pomidory, papryka

Uwagi: W śluzówce jelit i wątrobie powstaje z prowitaminy. Magazynowana w nerkach i wątrobie. Nie ulega zniszczeniu podczas gotowania.

wybierasz słowa – klucze, czyli to co najważniejsze i z czego można zrobić obraz. Łączysz je z podstawnikiem witaminy w ciąg (łańcuszek).

schemat: [podstawnik witaminy] <=> ŁMS <=> [słowa klucze] [X] [X] [X] [X] [X] [X]

np. Znaczenie => obraz znaczka (pocztowego?) do niego doczepiasz NASKÓREK (obraz, np. jak pocierasz znaczek pocztowy o skórę aż się czerwieni, lub ślinisz i przyklejasz na skórze. WIDZENIE – NA SKÓRZE od tych potrać wyrastają oczy, które ślicznie do Ciebie mrugają WZROST – Oczy wzrastają, wypadają i stają się dorosłymi oczami (takimi, którym wyrastają nóżki, rączki... baw się i twórz dziwne obrazy!) Ale nagle spacerując sobie, oczy wpadają w dół z ROPĄ (może być naftowa, pewnie widziałaś obrazki jak np. ptaki z wody, po katastrofie wyciągali... z ropy)

AWITAMINOZA – obraz kojarzysz albo do pierwszego (czyli podstawnika, możesz zapamiętać że np. każda wit. ma 4 łańcuszki wychodzące z niej), albo do Ropy.

AWITAMINOZA – A Witam, witam.... Ania Wita (obrazek), coś w tym stylu... SUCHOŚĆ – obraz pustyni? Ania wita się z pustynią? Albo jakiś obraz wyschniętej krainy... To zależy co kojarzy się Tobie z suchością...

ROGOWACENIE => Rogi? wyrastają z pustyni, z pod tych piaszczystych wydm? Takie olbrzymie! zakręcone? I z nich ZŁUSZCZA się NASKÓREK, aż sypie się, cała góra powstaje małych łuseczek... mogą być łuski rybie, jeśli nie widziałaś pod mikroskopem takich naskórkowych Potem oko z którego złuszcza się naskórek... potem pada deszcz na OKO, i rozmiękczona białkiem (kurzym) rogówka odkleja się od oka. Tak bardzo, że nadchodzi zmierzch.

ŹRÓDŁA: => źródełko, które wypływa z Asa... Tym źródłem płyną błyszcząc tłuszcze i wpadają z pluskiem (usłysz) margaryny... itd...

Dla ułatwienia zapamiętania witamin warto jest zrobić mapy myśli.

Zrób dla każdej witaminy na kartce (A4) mapę myśli. W centrum napisz nazwę i narysuj podstawnik (np. As dla wit.A, BaToN dla B12). Od tego zrób odgałęzienia, czyli: działanie (narysuj działa? takie strzelające armaty), źródła (j/w, źródełko), awitaminoza, hiper itd... Tworząc to, zapamiętujesz, a powtarzając – zyskujesz 90% czasu. Na najdrobniejszych odgałęzieniach umieszczasz same słowa klucze.

PS.: Na temat Map Myśli przeczytaj tutaj: www.projektsukces.pl/mindmaps.html

PPS.: Sprawdź jak w łatwy sposób możesz nauczyć się tworzenia Map Myśli przez internet





Zapisz się już teraz na kurs „70 skutecznych technik efektywnej nauki”, czyli Efektywna Nauka - tips & tricks!

Zgadzam się z Polityką Prywatności

Przejdź do:

Szybka nauka; techniki pamięciowe (mnemotechniki), sposoby szybkiej nauki, mapy myśli, zapamiętywanie. Przeczytaj jak uczyć się szybko i skutecznie!

ProjektSukces.pl: NLP | hipnoza| szybka nauka | szybkie czytanie | nauka języków | zarządzanie czasem | osiąganie celów | motywacja
Copyright © 2008-2009 Marcin Kijak, all rights reserved
Design by Matthew "Chaos Element" McGee