» Projekt Sukces » szybka nauka » Koncentracja


Koncentracja – jak poprawić koncentrację uwagi

W artykule dowiesz się czym jest koncentracja, co wpływa na koncentrację, jak zapobiec spadkowi koncentracji i jak wzmacniać koncentrację. Poznasz techniki i metody ćwiczenia koncentracji, oraz porady dotyczące utrzymania koncentracji na wysokim poziomie.


Koncentracja – czym jest, od czego zależy i jak ją poprawić?


koncentracja

Czy masz czasami problemy z utrzymaniem skupienia na swojej pracy, nauce, czytaniu?

Chcesz poprawić swoją koncentrację, ale nie wiesz od czego zacząć i jak to zrobić?

Poniżej zamieściłem kilka porad na temat tego, jak poprawić koncentrację.



Czym jest koncentracja?

Koncentracja to zjawisko polegające na skupieniu uwagi i skierowaniu jej na określony przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko. Jest to kluczowy czynnik, który umożliwia efektywne wykonanie jakiejś pracy – zarówno umysłowej, jak i fizycznej. Im wyższy poziom koncentracji, tym większa efektywność! A im większa efektywność, tym więcej zrobisz w krótkim czasie...

Dlatego koncentracja jest tak ważna... Umiejętność skupienia się na jednym zadaniu i wykonywanie go, aż do ukończenia, to jedna z najistotniejszych cech każdego człowieka sukcesu!

Co zrobić, aby utrzymać koncentrację na jak najwyższym poziomie?

Są cztery elementy, które mogą Ci pomóc w koncentracji. Po pierwsze – odpowiednia fizjologia ciała. Po drugie – postawa czyli nastawienie umysłu. Po trzecie – środowisko, w którym się znajdujesz. Po czwarte – ćwiczenia, które zwiększają poziom koncentracji. Koncentracja jest stanem, który możesz poprawiać poprzez ćwiczenia. Poniżej opisałem pokrótce najważniejsze z wymienionych wyżej elementów.

A. Koncentracja a Fizjologia Ciała

  1. Woda. Najczęściej o tym zapominamy, ale odpowiednie nawodnienie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Umożliwia przewodzenie impulsów nerwowych, a więc wydajność całego systemu. Ma to bezpośredni związek z koncentracją. Jeśli jesteś odwodniony (pijąc np. napoje, herbaty, kawy, etc. zamiast wody), automatycznie obniżasz zdolność koncentracji.

    Gdy odwodnienie jest duże, czujemy bóle głowy, zmęczenie, dekoncentrację, niechęć do działania, irytację. Aby tego uniknąć i zwiększyć swoją koncentrację, zaleca się pić w regularnych odstępach czasu ok. 8 szklanek czystej wody w ciągu dnia.
  2. Brak snu. Sen jest niezbędny do regeneracji ciała i umysłu. Osoba, która niedosypia – ma jednocześnie problemy z koncentracją. Staraj się regularnie chodzić spać o określonej porze i regularnie wstawać. Warto też skorzystać z popołudniowej drzemki, sesji hipnozy lub medytacji, które równie dobrze regenerują siły fizyczne i mentalne.
  3. Dbaj o kondycję. Regularne ćwiczenia wpływają na kondycję ciała. Jak wiadomo, ciało i umysł to jeden, nierozdzielny system. Jeśli o jedno nie zadbasz, drugie również nie będzie dobrze pracowało... Codzienny spacer, jazda na rowerze, bieg, ćwiczenia aerobowe, QiGong, TaiChi, etc. zapewnią dobrą kondycję, odporność na stres i choroby oraz dobrą koncentrację.
  4. Zadbaj o prawidłowe odżywianie. Dostarczaj organizmowi wszystkich, niezbędnych składników odżywczych, minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Jeśli nie jesteś w stanie wszystkiego zapewnić z naturalnych źródeł, skorzystaj z naturalnych suplementów.

B. Koncentracja a Nastawienie Umysłu.

  1. Jedną z przyczyn, które powodują brak koncentracji jest niepewność. Przyjmij postawę silnej pewności siebie i uwierz w siebie. Usuń wszystkie przyczyny zmartwień i naucz się samokontroli emocjonalnej. Dokańczaj wszystkie rozpoczęte sprawy, a te mało ważne – eliminuj.
  2. Używaj wizualizacji. Wyobrażaj sobie siebie doskonale skupionego na zadaniu i osiągającego sukces. Zobacz zarówno proces, jak i efekty.
  3. Skorzystaj z autosugestii. Jest to bardzo silna technika, która na co dzień nam pomaga, lub... szkodzi (jeśli używasz jej nieświadomie).

    Podstawą każdej propagandy jest powtarzanie. W czasach wojen, propaganda zmieniała patriotów we wrogów narodu.

    Dzisiaj możesz skorzystać z tej siły, aby poprawić swoje umiejętności – w tym koncentrację. Jeśli będziesz powtarzać że jesteś zdolny do osiągnięcia sukcesu, doskonałego stanu koncentracji, nauki, etc. – osiągniesz to! Powtarzaj wielokrotnie w ciągu dnia z przekonaniem pozytywne sugestie a z czasem przekonasz się, jak wiele zmieniło się w Twoim życiu! Ze mną właśnie tak było...

C. Koncentracja a Środowisko.

  1. Usuń ze swojego otoczenia wszelkie przedmioty, plakaty i urządzenia które mogą odwracać Twoją uwagę od wykonywanej pracy czy nauki.
  2. Na czas swojej pracy nie przyjmuj gości, nie odbieraj telefonów, nie odpisuj na maile i SMS’y. Ten czas przeznacz tylko dla siebie i swojej pracy.
  3. Zadbaj o odpowiednie warunki – przewietrzone pomieszczenie, światło, temperaturę. Wydają się być drobiazgami, ale zaufaj mi – WSZYSTKO MA ZNACZENIE! Diabeł tkwi w szczegółach. Zmieniając jeden drobiazg, możesz zauważyć kilkadziesiąt–kilkaset procent poprawy w efektach.

D. Koncentracja a Ćwiczenia

Jest wiele ćwiczeń, które mogą pomóc Ci w doskonaleniu koncentracji. Jest jednak jedna, ważna zasada. Jednorazowo wykonane ćwiczenie w niczym nie pomoże. Możesz sobie odpuścić... Aby otrzymać zadawalające rezultaty, musisz zapewnić powtarzalność ćwiczeń i wykazać się systematycznością, samodyscypliną. Jeśli włożysz w to swój wysiłek, efekty zaskoczą Cię w najbardziej niespodziewanej sytuacji!

  1. Krzyżówki, puzzle, sudkoku. Są to ćwiczenia które świetnie poprawiają zdolność koncentracji uwagi. Zaleca się, zwłaszcza starszym osobom, aby regularnie wykonywały w/w ćwiczenia. Zapewnia to świetną aktywność, zdolność koncentracji uwagi i opóźnianie procesu starzenia.
  2. Nauka nowych umiejętności, obcych języków, gry na instrumentach. To kolejne sposoby, aby poprawiać swoją koncentrację. Regularne ćwiczenia wzmacniają wydajność umysłu i zdolność koncentracji.
  3. Liczenie w dół. Pójdź w ciche, spokojne miejsce i zacznij liczyć od 500 w dół. Początkowo, wielokrotnie będziesz łapać się, na uciekających myślach. Za każdym razem wracaj do początku i licz. Prowadź dziennik, w którym zaznaczysz ilość dekoncentracji każdego dnia. Dzięki temu, zauważysz postępy.

    Jeśli chcesz sobie utrudnić zadanie, włącz TV, radio, itp. Urządzenia które będą dodatkowo przeszkadzały ćwiczenie. Zdziwisz się, jak wzrośnie zdolność koncentracji uwagi po kilku dniach lub tygodniach ćwiczeń!
  4. Skup się na czymś bardzo nudnym, takim jak czysta kartka papieru, wyłączony telewizor, pusta ściana lub kropka na niej. Wytrzymaj tak przez 5, 10, 15 minut – wydłużając czas kolejnych ćwiczeń. Im obiekt jest mniej interesujący, tym lepiej dla Ciebie.
  5. Medytacja i relaksacja. Są to techniki, które świetnie wpływają na zdolności koncentracyjne umysłu. Jeśli masz stresująca pracę, nadmiar obowiązków, odczuwasz zmęczenie – medytacja pomoże rozwiązać Twoje problemy, zrelaksuje Cię i wzmocni poziom koncentracji po każdej sesji, oraz w długotrwałym okresie.
  6. Wpatrywanie się w kolor czerwony. Naukowcy od dawna stwierdzili, że kolory mają silny wpływ na stan i możliwości umysłu. Zielony uspakaja, żółty poprawia pamięć i nastrój, etc. Czerwony kolor może kojarzyć się z seksualnością i agresją. Natomiast z badań uniwersytetu w British Columbia wykazały, że czerwony i niebieski poprawia zdolność do aktywności kognitywnych. Zgodnie z wynikami badań, kolor czerwony okazał się tym, który wzmacnia zdolność koncentracji na zadaniach.
  7. Wąchaj miętę pieprzową. Zapach mięty pieprzowej może poprawiać zdolność do koncentracji i wpływa na pamięć. Możesz używać ławo dostępnych olejków aromaterapeutycznych. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Aromaterapia
  8. Przerwy. Pamiętaj, że umysł nudzi się, gdy przez dłuższy czas skupiasz się na jakiejś czynności. Czy to nauka, praca, czy jakiekolwiek zadanie. Dlatego pamiętaj o przerwach, aby w tym czasie rozerwać się, odprężyć, zrobić kilka ćwiczeń, czy zjeść lub wypić coś zdrowego.
  9. Listy spraw do zrobienia. Zapisuj wszystko co zamierzasz robić na kartkach. Każdą czynność. W ten sposób po pierwsze: możesz lepiej zarządzać sobą w czasie, po drugie: lepiej skupisz się na zadaniach do wykonania. Planuj każdy dzień, tydzień, miesiąc, rok, a nawet całe życie. Zapisuj, ustalaj priorytety, usuwaj to co niepotrzebne i działaj!
  10. Zapisuj swoje cele. Jeśli opiszesz swój cel, dostaniesz ogromne wsparcie od podświadomości. Podświadomość jest jak góra lodowa. To część, której nie widać, ale która ma ogromne znaczenie i siłę sprawczą. Naucz się wyznaczania celów i praktykuj to przy każdym ważniejszym zadaniu, a zwiększysz swoją koncentrację!

Otrzymałeś zestaw pomysłów, porad i ćwiczeń które pomogą Ci osiąganiu lepszej koncentracji. Teraz wszystko w Twoich rękach. Jeśli wykorzystasz te wskazówki w życiu codziennym i będziesz ćwiczyć, gwarantuję poprawę koncentracji!

Pozdrawiam i życzę sukcesów,
Marcin Kijak



Pobierz mapę myśli tego artykułu w formacie PDF (kliknij w obrazek poniżej):


koncentracja

Zobacz też: Zabójcza koncentracja – pobierz ebooka tutaj

lub zapoznaj się z opisem wydawnictwa – tutaj